مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری خانواده

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری خانواده
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 78 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تاب آوری خانواده

فروشنده فایل

کد کاربری 4558

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تاب آوری

انسان ها در برابر شرایط نامساعد، خطرها و ناملایمات معمولاً احساس بی پناهی می كنند و در بسیاری مواقع نیز سعی می کنند كه در برابر خطرها و موقعیت های ناگوار، تحمل نمایند واغلب نتایج غیر منتظره ای به دست می آورند. توانایی اجرای این «جادوی رایج [1]» (ماستن[2]، 2001) اغلب در حوزه علوم اجتماعی، انعطاف پذیری یا «تاب آوری» نام دارد. تاب آوری در علوم اجتماعی به عنوان «فرایند كشسانی و واكنش در مقابل ناملایمات» فرض می شود(هانتر[3]، 2001ص12).

كانر[4] (2006) تاب آوری را به عنوان «روشی برای اندازه گیری توانایی فرد در مقابله با عوامل استرس زا و عواملی كه سلامت روان فرد را تهدید می كند»، تعریف كرده است.

افراد تاب آور دارای رفتارهای خود شكنانه نیستند. از نظر عاطفی آرام بوده و توانایی مقابله با شرایط ناگوار را دارند. بونا[5] (2004) راه های بدست آوردن تاب آوری را داشتن سرسختی، خود افزایی، مقابله سركوبگرایانه، داشتن خلق و خو و احساسات مثبت می داند.

برای درك تفاسیر و روش های مرتبط با تاب آوری، ممكن است به تمایز بین احتمال خطر و مصادیق تاب آوری نیاز داشته باشیم. در سه دهه اخیر تحقیق كاملی در این خصوص انجام و نمونه های تاب آوری جمع آوری شده است (گارمزی، نوچترلین[6]، 1972 ،لاتر[7]، 2003). تاب آوری به عنوان قدرت یا توانایی برگشتن به زندگی اولیه و شروع وضعیت جدید از طریق كاهش فشار عصبی یا تحریف آن و جایگزینی نشاط تعریف می گردد. تاب آوری همچنین به عنوان توانایی بهبود بیماری افسردگی یا مسائلی از این دست نیز فهمیده می شود (وبستر[8]، 1995ص32).

تاب آوری مهارتی مناسب است برای پشت سرگذاشتن مشكلات زندگی حتی وقتی كه شرایط نامطلوب و سخت وجود دارد، مثل اینكه شخص یك طناب قابل ارتجاع [9]را دور مشكلات بسته كه به فرد كمك می كند وقتی اوضاع بد شد آنها را به عقب بكشد و به آنها به چشم انسانها بنگرد(فولر[10]،1998ص67).

تاب آوری به توانایی یك انسان گفته می شود كه به طور موفقیت آمیز شرایط نامطلوب را پشت سرگذارده وبا آنها تطابق می یابد و به رغم مواجهه با مشكلات زندگی به قابلیت تحصیلی و هیجانی و اجتماعی دست می یابد (دیویدیس[11]، 1999ص76).

مفهوم تاب آوری طی پژوهش هایسه دهه گذشته علوم اجتماعی، به مثابه یك پدیده چند بعدی شناخته شده است كه در بافت های مختلف اجتماعی و درونی متفاوت هستند(كانر ودیویدسون[12]، 2003ص43).

در تحقیقات گذشته تاب آوری بر متغیرهایی مثل توانایی بیمار، پنهان سازی احتمال خطر و عوامل آسیب پذیر تاكید شده است(لاتر،2003ص34).

بر طبق مدل های ارائه شده از سوی اورال، آلتروسپ و پاولسن[13]، 2006) سه حوزه عملكردی برای تاب آوری تعریف و بر آنها تمركز شده است.

1. تاب آوری به عنوان یك ویژگی شخصیتی یا توانایی پیش بینی افراد در مقابل تاثیرات منفی ناملایمات و احتمال خطر فرض می شود.

2. یك وضعیت روحی مثبت یا سلامت روانی(مثل درك مثبت، خود پنداره، پیشرفت تحصیلی، موفقیت در وظایف و. ..) یا فقدان بیماری روحی روانی به رغم وجود یا احتمال خطر تعریف می گردد.



[1] .Ordinary Magic

[2] . Masten

[3] . Hunter

[4] .Canner

5 .Bouna

[6] .Garmezy & Nuechterlin

2.Later

[8] . Webester

[9] . Elastic

[10] . Fuller

[11] .Davidis

[12] . Conner & Daividson

[13] . Everall, Altrowsp, Paulson

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *